ПУБЛІЧНА ПОЛІТИКА З ПИТАНЬ ІНКЛЮЗИВНИХ СИСТЕМ ОСВІТИ: НОРМАТИВНО-ПРАВОВИЙ КОНТЕКСТ МІЖНАРОДНОЇ ПРАКТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.35432/tisb312024308616Ключові слова:
інклюзія, інклюзивна освіта, міжнародні принципи, право на освіту, забезпечення інклюзивної освіти, інтеграція, публічна політика з питань інклюзивної освітиАнотація
Досліджуються особливості національного законодавчо-правового контексту інклюзії, що закріплює міжнародні принципи рівності та антидискримінації. Обґрунтовується нормативно-правовий контекст забезпечення права всіх здобувачів на інклюзивну, справедливу та якісну освіту, безперервне навчання; створення недискримінаційних економічних, соціальних, культурних чи особистих умов реалізації права на освіту. Здійснюється аналіз правової складової забезпечення інклюзивної освіти. Прослідковується еволюція поглядів на інклюзивнісь в освіті, починаючи від акцентуванні на понятті «інтеграція» (включення здобувачів з особливими освітніми потребами в основну систему освіти), з переходом до «інклюзії» (зосередженої на «навчальних можливостях» для всіх здобувачів), і усвідомленню більш сучасного і широкого розуміння інклюзивної освіти як справедливої та високоякісної освіти для всіх здобувачів. Надається правозахисне, освітнє, соціальне, економічне обґрунтування переваг інклюзивної освіти для формування та реалізації публічної політики. Визначаються подальші пріоритети розвитку інклюзивних систем освіти в політико-правових практиках держав.
Посилання
Agency Position on Inclusive Education Systems. Second edition. Odense, Denmark. European Agency for Special Needs and Inclusive Education. 2022. URL: http//www.european-agency.org/resources/publications/agency-position-inclusive-educationsystems-second-edition
Celebrating 25 years on the path to inclusive education. Odense, Denmark. European Agency for Special Needs and Inclusive Education. 2022. URL: http//www.www.european-agency.org/resources/publications/celebrating-25-years
Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. Action plan on Integration and Inclusion 2021-2027. European Commission. 2020. URL: http//www.COM/2020/758 final. eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX:52020DC0758
Convention against Discrimination in Education. Paris: UNESCO. 1960. URL: http//www.unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000132598 (L
Convention on the Rights of Persons with Disabilities. United Nations. 2006. URL: http//www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/convention-rights-personsdisabilities
Convention on the Rights of the Child. United Nations. 1989. URL: http//www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/convention-rights-child
Council conclusions on equity and inclusion in education and training in order to promote educational success for all. Council of the European Union. 2021. 2021/C 221/02. URL: http//www.eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52021XG0610(01)
Council Recommendation (EU) 2021/1004 of 14 June 2021 establishing a European Child Guarantee. Council of the European Union. 2021. URL: http//www.eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.L_.2021.223.01.0014.01.ENG
Council Recommendation of 28 November 2022 on Pathways to School Success and replacing the Council Recommendation of 28 June 2011 on policies to reduce early school leaving. Council of the European Union. 2022. 2022/C 469/01. URL: http//www.eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32022H1209%2801%29
Council resolution on The European Education Area: Looking to 2025 and beyond. Council of the European Union. 2023. 2023/C 185/08. URL: http//www.eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32023G0526%2801%29
Education 2030: Incheon Declaration and Framework for Action for the implementation of Sustainable Development Goal 4: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all. Paris: UNESCO. 2015. URL: http//www. unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656
Empowering children with disabilities for the enjoyment of their human rights, including through inclusive education: Report of the United Nations High Commissioner for Human Rights. UN High Commissioner for Human Rights. 2019. URL: http//www.digitallibrary.un.org/record/3791961?ln=en
Equity and Inclusion in Education: Finding Strength through Diversity (Abridged version). Paris: OECD Publishing. OECD. 2023. URL: http//www.www.oecd.org/education/strength-throughdiversity/Equity
European Pillar of Social Rights. Luxembourg: Publications Office of the European Union. European Commission. 2018. URL: http//www.data.europa.eu/doi/10.2792/154364
Fack G., Agasisti T., Bonal X., De Witte K., Dohmen D., Haase S. et al. Interim report of the Commission expert group on quality investment in education and training. Luxembourg: Publications Office of the European Union. European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture, data. 2022. URL: http//www.europa.eu/doi/10.2766/37858
General Comment No. 13: The Right to Education (Article 13). United Nations Committee on Economic, Social and Cultural Rights. 1999. URL: http//www.www.ohchr.org/en/resources/educators/human-rights-education-training/d-generalcomment-no-13-right-education-article-13-1999
General comment No. 4, Article 24: Right to inclusive education, Committee on the Rights of Persons with Disabilities, 2016. 2 September 2016. CRPD/C/GC/4/. URL: http//www. www.ohchr.org/en/documents/general-comments-and-recommendations/generalcomment-no-4-article-24-right-inclusive
Global Education Monitoring Report 2021 – Central and Eastern Europe, the Caucasus and Central Asia – Inclusion and education: All means all. Paris: UNESCO. UNESCO, Network of Education Policy Centers and European Agency for Special Needs and Inclusive Education. 2021. URL: http//www.unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375490
Guidelines to strengthen the right to education in national frameworks. Paris: UNESCO. 2021. URL: http//www.unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375352
Inclusive education for persons with disabilities – Are we making progress? Background paper prepared for the International Forum on inclusion and equity in education – Every Learner Matters, Cali, Colombia, 11–13 September 2019. UNESCO. 2019. URL: http//www.unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000370386
Legislative Definitions around Learners’ Needs – Policy Brief. (M. Turner-Cmuchal, ed.). Odense, Denmark. European Agency for Special Needs and Inclusive Education. 2022. URL: http//www. www.european-agency.org/resources/publications/Legislative-Definitions-policy-brief
Legislative Definitions around Learners’ Needs: A snapshot of European country approaches. (M. Turner-Cmuchal and A. Lecheval, eds.). Odense, Denmark. European Agency for Special Needs and Inclusive Education, 2022. URL: http//www.www.european-agency.org/resources/publications/Legislative-Definitions-report
Reimagining our futures together: A new social contract for education. Paris: UNESCO. International Commission on the Futures of Education. 2021. URL: http//www.unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379707?1
UN High Commissioner for Human Rights. Empowering children with disabilities for the enjoyment of their human rights, including through inclusive education: Report of the United Nations High Commissioner for Human Rights. digitallibrary. 2019. URL: http// un.org/record/3791961?ln=en
Why equity in education is so elusive’, in World Class: How to Build a 21stCentury School System. Paris: OECD. 2018. URL: http//www.doi.org/10.1787/9789264300002-4-en
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).