СТРАТЕГІЧНІ ПРОВАЙДЕРИ ПУБЛІЧНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ В УМОВАХ ЄВРОІНТЕГРАЦІЇ ПІД ЧАС РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.35432/tisb302023324883Ключові слова:
стратегічні провайдери публічної політики, відновлення, економіка, воєнний стан, державний бюджетАнотація
У статті розглянуто роль стратегічних провайдерів публічної політики в умовах Євроінтеграції як під час російсько-української війни так і в умовах післявоєнного відновлення. Визначено особливості функціонування правових механізмів реалізації стратегічних ініціатив, плануванню та аналізу державних бюджетних програм, забезпечуючи зворотний зв’язок та взаємодію з зацікавленими сторонами, що є вирішальним для розробки дієвої публічної політики в умовах Євроінтеграції. Визначено характерні риси громадського контролю для забезпечення прозорості, підзвітності та ефективності урядування. Розкрито роль залучення громадян через різноманітні форми громадського контролю, отже саме на публіку спрямовано дискурс публічності діалогу влади із суспільством включаючи публічні слухання, соціологічні опитування та цифрові платформи для участі, а також застосування місцевих референдумів як інструменту прямої демократії. Охарактеризована специфіка сфери компетенції публічної політики, а саме: соціальну: як контроль та підтримка діяльності різних служб соціального захисту, до яких можна віднести пенсійне забезпечення, установи охорони здоров’я, школи та інші навчальні заклади, комунальні послуги та громадський транспорт, правоохоронні органи, антикорупційні органи; цивільно-політичну: як система добровільних громадянських асоціацій, покликаних відстоювати права окремих груп інтересів, і навіть інститути дослідження громадської думки моніторингу громадської підтримки офіційної політики та її коригування у разі неприйняття громадянами; соціокультурну: як поширення та підтримка у суспільстві єдиних культурних, моральних і духовних цінностей, пов’язаних, зазвичай, з демократією та лібералізмом. Показано процес створення демократизації публічно-управлінських відносин, направлених на переосмислення й перепрограмування політичного спектру дій державних органів влади на тісну співпрацю з органами місцевого самоврядування для забезпечення самоорганізованих ланок суспільства, зокрема об’єднаних територіальних громад, якісними соціальними послугами. Набуло подальшого розвитку положення щодо подальшої конкретизації досягнення цілей європейської інтеграції та забезпечення стійкості економіки, публічна політика своєю основною метою ставить побудову партнерських та рівноправних відносин між державою (владою) та громадянським суспільством, вона покликана включити громадськість у процес розробки та прийняття політичних рішень, активізувати самодіяльність громадян, пробудити їхню енергію та участь, спрямовану на покращення та зміцнення свого власного. Розглядаючи публічну політику як сферу діалогу, можна назвати такі її функції, як: комунікативна; інтегративна; конфліктологічна; політико-управлінська; функція політичної соціалізації; функція цивільного контролю. Доведено, що для України є надзвичайно важливим питання набуття членства в Європейському Союзі і прагнути відповідати його стандартам та критеріям. Отже, задля виконання вимог з боку України як кандидата на вступ в члени ЄС потрібно адаптувати національне законодавство до Закону України «Про медіа». У контексті нових загроз і викликів, спричинених повномасштабною війною Російської Федерації проти України, визначається нагальна потреба в оновленні національного законодавства, на таких підставах, як: вимога часу; адаптація до вимог ЄС; повномасштабна війна. Саме в таких умовах необхідно прописати додаткові норми в національне законодавство України.
Посилання
Тетяна Богдан. Фінансово-економічні наслідки війни. 31 березня 2023 URL: https://lb.ua/blog/tetiana_bohdan/550614_finansovoekonomichni_naslidki.html.
Fischer M. Recovering from Violent Conflict: Regeneration and (Re') Integration as Elements of Peacebuilding. 2004 URL: https://berghof-foundation.org/library/recovering-from-violent-conflict-regeneration-and-re-integration-as-elements-of-peacebuilding
Про правовий режим воєнного стану: Закон України від 12 травня 2015 р. №389-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#Text
Іванова А.В., Сурілова А.О. Зернова угода (Ініціатива щодо безпечного транспортування зерна і продуктів харчування з українських портів) - як інструмент протидії світовій гуманітарній кризі під час російсько-української війни. Юридичний науковий електронний журнал №9, 2023 С. 417-421
Kostyria O.V., Ivanova А.V. Правова природа морської блокади і міжнародне право. Modern researches: progress of the legislation of Ukraine and experience of the European Union : Collective monograph. Riga : Izdevniecība «Baltija Publishing», 2020. P. 2. 767-784 p.
Морська доктрина України на період до 2035 року, затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 07 жовтня 2009 року № 1307 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1307-2009-%D0%BF#Text
Закон України Про страхування від 18.11.2021 року URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1909-20#Text
Економіка України під час війни з Росією. Голос Америки. 2022. URL: https://www.golosameriki.com/a/6481404.html.
Бізнес в умовах війни: хто зазнав найбільших втрат та як відновлюються підприємства. Економічна правда. 2022. URL: https://epravda.com.ua/publications/2022/03/23/684549/
Chandler David and Timothy D. Sisk. The Routledge Handbook of International Statebuilding. Oxon, New York: Routledge, 2013. С. 64
Іванов С. В. Економічне відновлення і розвиток країн після збройних конфліктів та воєн: невтрачені можливості для України. Економіка України. 2019. №1(686). С. 75-89.
Коли закінчиться війна: які кроки необхідні для економічного відновлення України після війни? Економічна правда. 2022. URL: https://epravda.com.ua/columns/2022/03/14/683967/
References
Tetiana Bohdan. Finansovo-ekonomichni naslidky viiny. 31 bereznia 2023 URL: https://lb.ua/blog/tetiana_bohdan/550614_finansovoekonomichni_naslidki.html.
Fischer M. Recovering from Violent Conflict: Regeneration and (Re') Integration as Elements of Peacebuilding. 2004 URL: https://berghof-foundation.org/library/recovering-from-violent-conflict-regeneration-and-re-integration-as-elements-of-peacebuilding
Pro pravovyi rezhym voiennoho stanu: Zakon Ukrainy vid 12 travnia 2015 r. №389-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#Text
Ivanova A.V., Surilova A.O. Zernova uhoda (Initsiatyva shchodo bezpechnoho transportuvannia zerna i produktiv kharchuvannia z ukrainskykh portiv) - yak instrument protydii svitovii humanitarnii kryzi pid chas rosiisko-ukrainskoi viiny. Yurydychnyi naukovyi elektronnyi zhurnal №9, 2023 S. 417-421
Kostyria O.V., Ivanova A.V. Pravova pryroda morskoi blokady i mizhnarodne pravo. Modern researches: progress of the legislation of Ukraine and experience of the European Union : Collective monograph. Riga : Izdevniecība «Baltija Publishing», 2020. P. 2. 767-784 p.
Morska doktryna Ukrainy na period do 2035 roku, zatverdzheno Postanovoiu Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 07 zhovtnia 2009 roku № 1307 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1307-2009-%D0%BF#Text
Zakon Ukrainy Pro strakhuvannia vid 18.11.2021 roku URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1909-20#Text
Ekonomika Ukrainy pid chas viiny z Rosiieiu. Holos Ameryky. 2022. URL: https://www.golosameriki.com/a/6481404.html.
Biznes v umovakh viiny: khto zaznav naibilshykh vtrat ta yak vidnovliuiutsia pidpryiemstva. Ekonomichna pravda. 2022. URL: https://epravda.com.ua/publications/2022/03/23/684549/
Chandler David and Timothy D. Sisk. The Routledge Handbook of International Statebuilding. Oxon, New York: Routledge, 2013. S. 64
Ivanov S. V. Ekonomichne vidnovlennia i rozvytok krain pislia zbroinykh konfliktiv ta voien: nevtracheni mozhlyvosti dlia Ukrainy. Ekonomika Ukrainy. 2019. №1(686). S. 75-89.
Koly zakinchytsia viina: yaki kroky neobkhidni dlia ekonomichnoho vidnovlennia Ukrainy pislia viiny? Ekonomichna pravda. 2022. URL: https://epravda.com.ua/columns/2022/03/14/683967/
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).