РОЗВИТОК КУРОРТНО-РЕКРЕАЦІЙНОЇ СФЕРИ ЯК ФАКТОР МАРКЕТИНГОВОЇ ТА ІННОВАЦІЙНОЇ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ РЕГІОНУ (НА ПРИКЛАДІ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ)

Автор(и)

  • Наталія Піроженко держ.упр., доцент, доцент кафедри публічного управління та регіоналістики Навчально-наукового інституту публічної служби та управління Національного університету «Одеська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-1438-6528

DOI:

https://doi.org/10.35432/tisb332025332095

Ключові слова:

публічна політика у сфері розвитку туризму, туристично-рекреаційна інфраструктура, регіональна політика, стратегія регіонального розвитку, інновації, маркетинг

Анотація

У статті досліджено сутність й основні аспекти розвитку курортно-рекреаційної сфери як фактору маркетингової та інноваційної стратегії розвитку регіону (на прикладі Одеської області). Встановлено, що в умовах правового режиму воєнного стану, коли не тільки Україна, а й інші країни стикаються з економічними та політичними викликами, розвиток курортно-рекреаційної сфери може стати важливим інструментом для підтримки внутрішньої економіки та залучення міжнародної уваги та підтримки щодо відновлення стабільності в країні. Визначено роль органів публічного управління у цьому контексті, що полягає у створенні сприятливих умов для розвитку курортно-рекреаційної сфери, залученні інвестицій та підтримці різноманітних ініціатив.

На прикладі Одеської області проаналізовано розвиток курортно-рекреаційної сфери в Україні. При проведенні аналізу стану туристичної галузі Одеської області автор звертає особливу увагу на наявні туристичні ресурси і стан туристичної інфраструктури. Констатується, що Одеська область має об’єктивні передумови для розвитку курортно-рекреаційної сфери – природно-кліматичний та історико-культурний потенціал, здатний привабити значну кількість туристів. Встановлено, що стратегічним напрямом регіональної стратегії розвитку туризму мають стати інноваційні та маркетингові інструменти, що дозволили б оптимально поєднати інтереси держави та регіонів у галузі туризму, раціональне використання місцевих ресурсів та особливостей природно-виробничого потенціалу, вирівнювання в соціально-економічному розвитку. Наразі необхідно враховувати розробки нових підходів до адміністративно-територіального поділу для більш ефективного управління територіями. Стратегічними завданнями післявоєнного відновлення мають стати заходи створення механізмів тісної взаємодії центральних та місцевих органів влади, передачі додаткових повноважень регіонам у здійсненні реформ, а також розробці кризових стратегій для підтримки туристичного бізнесу в умовах нестабільності, складності та неоднозначності середовища. Ці заходи є критично важливими для формування стійкої та конкурентоспроможної туристичної галузі, здатної адаптуватися до викликів та ефективно використовувати наявні ресурси. Вони також сприятимуть створенню нових робочих місць та підвищенню рівня життя населення в регіоні.

Запропоновані заходи щодо реалізації стратегії розвитку курортно-рекреаційної сфери на регіональному рівні в Україні на основі використання передового закордонного досвіду організації системи стратегічного управління в туристичній галузі та вибору оптимальної стратегії розвитку в умовах правового режиму воєнного стану та змінного галузевого середовища.

Посилання

Аналіз розвитку ринку пляжного туризму на березі Чорного моря в Україні в 2016-8 міс. 2019 роки. ТОВ "Компанія "Про-Консалтінг". URL: https://pro-consulting.ua/ua/contacts

Гонтаржевська Л.І. Зовнішньоекономічна діяльність туристичних під-приємств України: дис. … канд. екон. наук: 08.05.01 / Л.І. Гонтаржевська; Ін-т світ. економіки і міжнар. відносин НАН України. -К., 2016. -201 с.

Одеський регіон - перлина України. Офіційний веб-сайт Державної казначейської служби України. Retrieved from: https://www.treasury.gov.ua/news/odeskiy-region-perlina-ukraini

Про Одещину. Офіційний веб-сайт Департамента економічної політики та стратегічного планування Одеської обласної державної адміністрації. URL: https://eko.od.gov.ua/pro-departament

Про схвалення Стратегії розвитку туризму та курортів на період до 2026 року. Постанова Кабінету Міністрів України від 16 березня 2017 р. № 168-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/168-2017-%D1%80

Програма соціально-економічного та культурного розвитку Одеської області на 2024 рік. Рішення Одеської обласної ради №625-ІІІ від 01.03.23. Одеська обласна адміністрація . URL: https://odaold.od.gov.ua/odeshhyna/soczialno-ekonomichnyj-ta-kulturnyj-rozvytok/strategichni-plany-dij-ta-programy

Рутинський М., Петранівський В., Стецюк О. Кластерна концепція інтегрального рекреаційно-туристичного районування Львівської області // Географія і туризм: міжнародні виклики українського туризму. Матеріали V міжнар. наук. конф. (Львів – Судова Вишня, 23-25 вересня 2011). – Львів: ВЦ ЛНУ ім. Івана Франка, 2011. – С. 178–182.

Рутинський М.Й. Сільський туризм: навч. посібник / М.Й. Рутинський, Ю.В. Зінько. К.: Знання, 2006. 271 с.

У 2024 році туристична сфера України принесла в бюджет майже 3 млрд грн. Офіційний сайт Державного Агентства Розвитку Туризму України. URL: https://www.tourism.gov.ua/blog/u-2024-turistichna-sfera-ukrayini-prinesla-v-byudzhet-mayzhe

References

Analiz rozvytku rynku pliazhnoho turyzmu na berezi Chornoho moria v Ukraini v 2016-8 mis. 2019 roky. (2019). [Analysis of the development of the beach tourism market on the Black Sea coast in Ukraine in 2016-8 months 2019 ] // TOV "Kompaniia "Pro-Konsaltynh". – Rezhym dostupu: https://pro-consulting.ua/ua/contacts. [in Ukrainian].

Hontarzhevska L.I. (2016). Zovnishnoekonomichna diialnist turystychnykh pidpryiemstv Ukrainy. [Foreign economic activity of tourism enterprises of Ukraine]: dys. … kand. ekon. nauk: 08.05.01 / L.I. Hontarzhevska; Instytut svitovoi ekonomiky i mizhnarodnykh vidnosyn NAN Ukrainy. – K., 2016. – 201 s. [in Ukrainian].

Odeskyi rehion - perlyna Ukrainy (2023) [Odessa region - the pearl of Ukraine] // Ofitsiinyi veb-sait Derzhavnoi kaznacheiskoi sluzhby Ukrainy. – Rezhym dostupu: https://www.treasury.gov.ua/news/odeskiy-region-perlina-ukraini. [in Ukrainian].

Pro Odeshchynu (2024) [About Odessa region] // Ofitsiinyi veb-sait Departamentu ekonomichnoi polityky ta stratehichnoho planuvannia Odeskoi oblasnoi derzhavnoi administratsii. – Rezhym dostupu: https://eko.od.gov.ua/pro-departament (data zvernennia: [in Ukrainian].

Pro skhvalennia Stratehii rozvytku turyzmu ta kurortiv na period do 2026 roku: (2016). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 16 bereznia 2017 r. № 168-r [On approval of the Strategy for the Development of Tourism and Resorts for the period until 2026 ]. – Rezhym dostupu: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/168-2017-%D1%80. [in Ukrainian].

Prohrama sotsialno-ekonomichnoho ta kulturnoho rozvytku Odeskoi oblasti na 2024 rik: (2023). Rishennia Odeskoi oblasnoi rady №625-III vid 01.03.23 [Program of socio-economic and cultural development of Odessa region for 2024]. Odeska oblasna administratsiia. – Rezhym dostupu: https://odaold.od.gov.ua/odeshhyna/soczialno-ekonomichnyj-ta-kulturnyj-rozvytok/ strategichni-plany-dij-ta-programy. [in Ukrainian].

Rutynskyi M., Petranivskyi V., Stetsiuk O. (2011). Klasterna kontseptsiia integralnoho rekreatsiino-turystychnoho raionuvannia Lvivskoi oblasti. [Cluster concept of integrated recreational and tourist zoning of Lviv region] // Heohrafiia i turyzm: mizhnarodni vyklyky ukrainskoho turyzmu: Materialy V mizhnar. nauk. konf. (Lviv – Sudova Vyshnia, 23-25 veresnia 2011). – Lviv: VTs LNU im. Ivana Franka, 2011. – S. 178–182. [in Ukrainian].

Rutynskyi M.Y., Zinko Yu.V. (2016) Silsʹkyi turyzm. [Rural tourism]: navch. posib. – K.: Znannia, 2006. – 271 s. [in Ukrainian].

U 2024 rotsi turystychna sfera Ukrainy prynesla v biudzhet maizhe 3 mlrd hrn [In 2024, the tourism sector of Ukraine brought almost 3 billion UAH to the budget] // Ofitsiinyi sait Derzhavnoho Ahentstva Rozvytku Turyzmu Ukrainy. – Rezhym dostupu: https://www.tourism.gov.ua/blog/u-2024-turistichna-sfera-ukrayini-prinesla-v-byudzhet-mayzhe [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-06

Номер

Розділ

ДОСЛІДЖЕННЯ.РОЗРОБКИ.ПРОЕКТИ