ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА ЯК ІНСТРУМЕНТ СОЦІАЛЬНОЇ ЗГУРТОВАНОСТІ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ: КОМУНІКАТИВНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.35432/tisb332025332703Ключові слова:
інклюзивна освіта, соціальна згуртованість, комунікація, системний механізм соціальної згуртованості, інклюзивне освітнє середовищеАнотація
У статті здійснено огляд сучасних наукових підходів інклюзивної освіти як інструменту соціальної згуртованості в умовах воєнного стану, з особливою увагою до її комунікативного аспекту. Проаналізовано внесок українських дослідників, які висвітлюють ключові виклики інклюзивного освітнього процесу та пропонують адаптивні та інноваційні стратегії його організації. З’ясовано, що науковці особливу увагу приділяють питанням ресурсної підтримки, цифрових комунікацій, міждисциплінарного супроводу, а також психологічного забезпечення учасників освітнього процесу. Результати досліджень підтверджують, що інклюзивна освіта дедалі більше розглядається як соціальний інститут, здатний забезпечити інтеграцію, солідарність і діалог між різними соціальними групами в умовах глибоких суспільних потрясінь.
У статті досліджується інклюзивна освіта як стратегічний соціальний механізм, що сприяє зміцненню соціальної згуртованості в умовах воєнного стану. Здійснено аналіз трансформації ролі інклюзії: від забезпечення освітніх прав осіб з особливими потребами – до формування стійких комунікативних зв’язків у соціумі. Акцент зроблено на комунікативному аспекті інклюзивної освіти, що забезпечує ефективну взаємодію між учасниками освітнього процесу, а також виконує низку важливих соціальних функцій – інтеграційну, комунікативно-підтримувальну, адаптивно-модераторську, координаційну, інформаційно-просвітницьку та мобілізаційну. Особлива увага приділена аналізу комунікативних процесів, що відповідають потребам здобувачів освіти в умовах війни, а також ролі педагогічних працівників як модераторів інклюзивного діалогу, фасилітаторів довіри та емоційної безпеки. Представлено порівняльний аналіз критерів, що дозволяють оцінити функціонування інклюзивної освіти в мирний час, в умовах воєнного стану та у післявоєнний період. Підкреслено, що інклюзивна освіта в умовах війни є не лише засобом освітньої адаптації, але й інструментом подолання соціальної роз’єднаності, відновлення міжособистісних зв’язків і забезпечення сталого розвитку громадянського суспільства відповідно до європейських гуманістичних цінностей.
Посилання
Кас’яненко О.М., Приходько Т.П., Салюк І.І. Особливості організації інклюзивного освітнього середовища в умовах воєнного стану: виклики та перспективи. Педагогічна академія: наукові записки, 2024. Вип.13. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14395833 (дата звернення: 25.04.2025)
Лещук Г. Інклюзивна комунікація як інструмент формування інклюзивної культури: термінологічний аналіз. Social Work and Education, 2021. №8. DOI: 10.25128/2520-6230.21.3.5. (дата звернення: 15.04.2025)
Нестерова М., Дєліні М., Заможський А., Крючко В. Соціальна згуртованість освітніх спільнот в умовах кризових станів суспільства. Вища освіта України, Вип.3. 2022. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2022.3(86).06(дата звернення: 05.04.2025)
Порошенко М.А. Інклюзивна освіта: навчальний посібник. Київ: ТОВ «Агенство-Україна», 2019. С. 10-18. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf(дата звернення: 27.04.2025)
Стельмах Н.В., Бойчук А.П., Омельчук О.В. Віртуальна комунікація в інклюзивному освітньому просторі: огляд літератури. Академічні візії, 2024. Вип.35. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.13757262(дата звернення: 25.04.2025)
Степанова Т., Коноз О. Місце інклюзивної освіти в структурі загальної системи освіти. Актуальні питання гуманітарних наук. 2023. Вип. 67, том 2. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/67-2-46(дата звернення: 01.05.2025)
References
Kasyanenko, O.M., Prykhodko, T.P., & Salyuk, I.I. (2024) Osoblyvosti orhanizatsii inklyuzyvnoho osvitnoho seredovyshcha v umovakh voiennoho stanu: vyklyky ta perspektyvy. Pedahohichna akademiia: naukovi zapysky, (13). Retrieved from: https://doi.org/10.5281/zenodo.14395833 [in Ukrainian].
Leshchuk, H. (2021) Inklyuzyvna komunikatsiia yak instrument formuvannia inklyuzyvnoi kultury: terminolohichnyi analiz. Social Work and Education, 8(3), 364–372. Retrieved from: https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.3.5 [in Ukrainian].
Nesterova, M., Dielini, M., Zamozhskyi, A., & Kryuchko, V. (2022) Sotsialna zghurtovanist osvitnikh spilnot v umovakh kryzovykh staniv suspilstva. Vyshcha osvita Ukrainy, (3). Retrieved from: https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2022.3(86).06 [in Ukrainian].
Poroshenko, M.A. (2019) Inklyuzyvna osvita: navchalnyi posibnyk. Kyiv: TOV «Ahentstvo-Ukraina». pp. 10–18. Retrieved from: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf [in Ukrainian].
Stelmakh, N.V., Boichuk, A.P., & Omelchuk, O.V. (2024) Virtualna komunikatsiia v inklyuzyvnomu osvitnomu prostori: ohliad literatury. Akademichni viziï, (35). Retrieved from: https://doi.org/10.5281/zenodo.13757262 [in Ukrainian].
Stepanova, T., & Konoz, O. (2023) Mistse inklyuzyvnoi osvity v strukturi zahalnoi systemy osvity. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 67(2). Retrieved from: https://doi.org/10.24919/2308-4863/67-2-46 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).