КОМУНІКАЦІЙНІ СТРАТЕГІЇ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМ СКРИНІНГУ ТА ПРОФІЛАКТИКИ ОНКОЛОГІЧНИХ ЗАХВОРЮВАНЬ
DOI:
https://doi.org/10.35432/tisb282022332870Ключові слова:
комунікаційні стратегії, державне управління, програми скринінгу, охорона здоров’я, профілактика онкологічних захворювань, партнерство та взаємодіяАнотація
У статті проаналізовано та обґрунтовано роль комунікаційних стратегій, з’ясовано їх вплив на ефективність реалізації програм скринінгу та здійснення профілактики онкологічних захворювань. У результаті проведеного дослідження систематизовано основні підходи до формування та реалізації комунікаційних стратегій у сфері профілактики онкологічних захворювань, зокрема в контексті скринінгових програм, громадських кампаній та міжсекторальної взаємодії. Доведено, що комунікація виступає визначальним чинником ефективності профілактичних заходів, оскільки забезпечує формування обізнаності, зміну поведінкових настанов, залучення до скринінгових програм та підвищення рівня медичної грамотності населення. У сучасних стратегіях громадського здоров’я комунікація виконує інтегративну функцію, об’єднуючи освітні, інформаційні, мотиваційні та управлінські впливи. З’ясовано, що ефективна комунікація повинна здійснюватися на кількох рівнях: індивідуальному, міжособистісному, організаційному, громадському та управлінському. Акцентовано на доцільності застосування адвокаційного підходу в розробці комунікаційних стратегій. Доведено, що формування обґрунтованих та переконливих меседжів сприяє розширенню підтримки серед стейкхолдерів та забезпеченню належного пріоритету профілактики у сфері охорони здоров’я. Підкреслено, що ефективна комунікація має ґрунтуватися на соціокультурній чутливості, простоті викладу та орієнтації на специфіку цільових груп, зокрема представників вразливих верств населення. Вказано на перевагах використання сучасних цифрових каналів комунікації як засобу персоналізованого інформування та посилення взаємодії з пацієнтом. Констатовано, що розвиток цифрових технологій сприяє проведенню інформаційних кампаній та підвищенню адресності повідомлень. Завдяки цим перевагам, комунікаційні стратегії стають невід'ємним інструментом у боротьбі з онкологічними захворюваннями на сучасному етапі. Виявлено, що дієвість комунікаційних стратегій у сфері профілактики значною мірою залежить від ефективної координації зусиль між системами охорони здоров’я, освіти, соціального захисту, громадськими організаціями та ЗМІ. Обґрунтовано важливість розвитку комунікативних компетентностей медичних працівників як чинника забезпечення ефективної взаємодії з пацієнтами, підвищення прихильності до профілактичних програм та зниження емоційного навантаження. Особливої актуальності набуває впровадження мотиваційного консультування та емпатійного підходу у практику первинної медичної допомоги.
Зроблено висновок, що комунікація виступає дієвим інструментом передачі інформації, сприяє соціальній мобілізації, змінам у поведінці, формуванню культури профілактики та зміцненню здоров’я. Її стратегічне впровадження дозволяє підвищити ефективність заходів з раннього виявлення та профілактики раку, знизити рівень захворюваності та смертності, забезпечити сталість позитивних змін у системі охорони здоров’я.
Посилання
About us. World Health Organization. URL: https://www.emro.who.int/about-who/public-health-functions/health-promotion-disease-prevention.html
Advocacy Step 5: Developing key messages. National Library of Medicine & World Health Organization. 2008. URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK195426/
Bourmaud А., Chauvin F. Which communication strategies can improve interventions aimed at tackling social inequalities in organized cancer screening in France? Global Health Promotion. 2021. Vol. 28. Is. 1. P. 89-92. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33843345/
Conley C. C., Otto A. K., McDonnell G. A., Tercyak K. P. Multiple approaches to enhancing cancer communication in the next decade: translating research into practice and policy. Translational Behavioral Medicine. 2021. Vol. 11. P. 2018-2032. URL: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8634534/
Goal 1: Improve and Align Cancer Screening Communication. President’s Cancer Panel. 2022. URL: https://prescancerpanel.cancer.gov/reports-meetings/cancer-screening-report-2022/...available.
Henderson V., Tossas-Milligan К., Martinez Е., Williams В., Torres Р., Mannan N., Green L., Thompson В., Winn R., Watson K. S. Implementation of an integrated framework for a breast cancer screening and navigation program for women from underresourced communities. Cancer. 2020. Vol. 126. Is. 10. P. 2481-2493. URL: https://doi.org/10.1002/cncr.32843
Loomans-Kropp H. A., Umar А. Cancer prevention and screening: the next step in the era of precision medicine. NPJ Precision Oncology. 2019. Vol. 3. Is. 3. URL: https://www.nature.com/articles/s41698-018-0075-9
Preventing and treating cancer. World Health Organization. URL: https://www.who.int/europe/activities/preventing-and-treating-cancer
Simmons R. A., Cosgrove S. C., Romney M. C., Plumb J. D., Brawer R. O., Gonzalez E. T., Fleisher L. G., Moore B. S. Health Literacy: Cancer Prevention Strategies for Early Adults. American Journal of Preventive Medicine. 2017. Vol. 53. Is. 3. Р. 73-77. URL: https://www.ajpmonline.org/article/S0749-3797(17)30206-4/fulltext
Communication Strategies for Health Promotion and Disease Prevention. URL: https://elsevier-elibrary.com/contents/fullcontent/15189540/epubcontent_v2/OEBPS/XHTML/B9780323551335000141/CH0014_191-205_B9780323551335000141.xhtml
References
About us. World Health Organization. URL: https://www.emro.who.int/about-who/public-health-functions/health-promotion-disease-prevention.html
Advocacy Step 5: Developing key messages. (2008). National Library of Medicine & World Health Organization. URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK195426/
Bourmaud А., Chauvin F. (2021). Which communication strategies can improve interventions aimed at tackling social inequalities in organized cancer screening in France? Global Health Promotion, 28 (1), 89-92. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33843345/
Conley C. C., Otto A. K., McDonnell G. A., Tercyak K. P. (2021). Multiple approaches to enhancing cancer communication in the next decade: translating research into practice and policy. Translational Behavioral Medicine, 11, 2018-2032. URL: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8634534/
Goal 1: Improve and Align Cancer Screening Communication. (2022). President’s Cancer Panel. URL: https://prescancerpanel.cancer.gov/reports-meetings/cancer-screening-report-2022/...available.
Henderson V., Tossas-Milligan К., Martinez Е., Williams В., Torres Р., Mannan N., Green L., Thompson В., Winn R., Watson K. S. (2020). Implementation of an integrated framework for a breast cancer screening and navigation program for women from underresourced communities. Cancer, 126 (10), 2481-2493. URL: https://doi.org/10.1002/cncr.32843
Loomans-Kropp H. A., Umar А. (2019). Cancer prevention and screening: the next step in the era of precision medicine. NPJ Precision Oncology, 3 (3). URL: https://www.nature.com/articles/s41698-018-0075-9
Preventing and treating cancer. World Health Organization. URL: https://www.who.int/europe/activities/preventing-and-treating-cancer
Simmons R. A., Cosgrove S. C., Romney M. C., Plumb J. D., Brawer R. O., Gonzalez E. T., Fleisher L. G., Moore B. S. (2017). Health Literacy: Cancer Prevention Strategies for Early Adults. American Journal of Preventive Medicine, 53 (3), 73-77. URL: https://www.ajpmonline.org/article/S0749-3797(17)30206-4/fulltext
Communication Strategies for Health Promotion and Disease Prevention. URL: https://elsevier-elibrary.com/contents/fullcontent/15189540/epubcontent_v2/OEBPS/XHTML/B9780323551335000141/CH0014_191-205_B9780323551335000141.xhtml
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).