ГАЛУЗЕВЕ (СЕКТОРАЛЬНЕ) САМОРЕГУЛЮВАННЯ: ЕВОЛЮЦІЯ, ФОРМИ ТА КОНЦЕПТИ ВРЯДУВАННЯ

Автор(и)

  • Любов Титаренко к.політ.н., доцент, доцент кафедри соціально-гуманітарних наук Навчально-наукового інституту публічної служби та управління Національного університету «Одеська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0001-8994-3467
  • Ганна Коваль д.держ.упр., професор, професор кафедри публічного управління та адміністрування, Державний університет економіки і технологій, м.Кривий Ріг, Україна https://orcid.org/0000-0001-5317-6876

DOI:

https://doi.org/10.35432/tisb302023334214

Ключові слова:

саморегулювання, регулювання, врядування, секторальне саморегулювання, державне регулювання, співрегулювання

Анотація

У статті розглядається галузеве (секторальне) саморегулювання, його еволюція, різні форми та взаємозв’язок з концепціями врядування. Розглядаються перші регуляторні органи, особливості їх функціонування, традиційні та сучасні підходи до регулювання. Узагальнюються форми саморегулювання: індивідуальне саморегулювання (автономне регулювання) та групове саморегулювання (нормативні порядки приватного управління, професійних спільнот); економічне саморегулювання (контроль ринків) та соціальне саморегулювання (захист людей/довкілля від шкідливих наслідків індустріалізації); добровільне саморегулювання (приватне встановлення та виконання правил без втручання держави) та повне обов’язкове саморегулювання (розробка та виконання правил у приватній компетенції).

Досліджується концепт врядування як нової парадигми управління, що визнає активну роль громадянського суспільства та багаторівневу взаємодію між державними, приватними та громадськими акторами. Обґрунтовується роль секторального саморегулювання та його переваги й виклики. Крім того, аналізуються конкретні приклади успішного впровадження саморегуляції в різних секторах, демонструючи її ефективність у підвищенні стандартів та захисті інтересів споживачів. Розглядаються також потенційні перешкоди та ризики, що можуть виникнути при реалізації механізмів саморегулювання, зокрема питання забезпечення прозорості та уникнення монопольних тенденцій.

Стаття підкреслює важливість збалансованого підходу, де саморегулювання доповнюється належним державним наглядом. Зрештою, пропонуються ключові напрямки для подальшого вдосконалення та розвитку систем галузевого саморегулювання, що сприятиме більш стійкому та відповідальному розвитку галузей.

Посилання

Гончаренко О. М. Правові засади саморегулювання господарської діяльності повоєнної України. Право України. 2023. № 10. С. 36-48. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0001447405

Маланчук Т. В., Маслак О. В. Правове забезпечення діяльності саморегулівних організацій на ринку цінних паперів в Україні. Правові горизонти. 2019. Вип. 15 (28). С. 26–30.

Consumer Policy Toolkit. OECD Publishing, OECD. 2010. URL: http://dx.doi.org/10.1787/9789264079663-en

European self- and co-regulation. European Economic and Social Committee. Brussels. 2013. 44 р. URL: https://www.eesc.europa.eu/sites/default/files/resources/docs/auto_coregulation_en--2.pdf

Hawkins K., Hutter D. The response of business to social regulation in England and Wales: an enforcement perspective. Law and Policy. 15. 1993. P. 199-217.

Hoffmann-Riem W. Modernisierung in Recht und Kultur. Frankfurt: Suhrkamp, 2001. 364 p.

Huyse L., Parmentier S. Decoding codes: the dialogue between consumers and suppliers through codes of conduct in the European Community. Journal of consumer policy. 13. 1990. P. 253-72.

Industry self regulation: role and use in supporting consumer interests. OECD Digital Economy Papers. № 247. OECD Publishing, Paris. OECD. 2015. URL: http://dx.doi.org/10.1787/5js4k1fjqkwh-en

Ogus A. Regulation. Legal form and economic theory. Oxford: Calderon Press. 2004. 380 p.

Rees J. V. Reforming the workplace: a study of self-regulation in occupational safety. Philadelphia: Univ. of Pennsylvania Press. 1998. 320 p.

References

Honcharenko O. M. (2023) Pravovi zasady samorehuliuvannia hospodarskoi diialnosti povoiennoi Ukrainy [Legal principles of self-regulation of economic activity in post-war Ukraine]. Pravo Ukrainy. 2023. № 10. S. 36-48. Retrieved from: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0001447405 [in Ukrainian]

Malanchuk T. V., Maslak O. V. (2019) Pravove zabezpechennia diialnosti samorehulivnykh orhanizatsii na rynku tsinnykh paperiv v Ukraini [Legal support for the activities of self-regulatory organizations in the securities market in Ukraine]. Pravovi horyzonty. 2019. Vyp. 15 (28). S. 26–30.Consumer Policy Toolkit (2010). OECD Publishing, OECD. Retrieved from: http://dx.doi.org/10.1787/9789264079663-en [in Ukrainian]

European self- and co-regulation. European Economic and Social Committee. Brussels. 2013. 44 р. Retrieved from: https://www.eesc.europa.eu/sites/default/files/resources/docs/auto_coregulation_en--2.pdf [in English]

Hawkins K., Hutter D. (1993). The response of business to social regulation in England and Wales: an enforcement perspective. Law and Policy. 15. P. 199-217 [in English].

Hoffmann-Riem W. (2001). Modernisierung in Recht und Kultur. Frankfurt: Suhrkamp. 364 p. [in English]

Huyse L., Parmentier S. (1990). Decoding codes: the dialogue between consumers and suppliers through codes of conduct in the European Community. Journal of consumer policy. 13. P. 253-72. [in English]

Industry self regulation: role and use in supporting consumer interests (2015). OECD Digital Economy Papers. № 247. OECD Publishing, Paris. OECD. Retrieved from: http://dx.doi.org/10.1787/5js4k1fjqkwh-en [in English]

Ogus A. (2004). Regulation. Legal form and economic theory. Oxford: Calderon Press. 380 p. [in English]

Rees J. V. (1988) Reforming the workplace: a study of self-regulation in occupational safety. Philadelphia: Univ. of Pennsylvania Press. 320 p. [in English]

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-28

Номер

Розділ

СУЧАСНІ КООРДИНАТИ ДОСЛІДЖЕНЬ У СФЕРІ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ