ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА ЯК СТРАТЕГІЯ: ДЕРЖАВНА ПОЛІТИКА РІВНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.35432/tisb332025336151Ключові слова:
інклюзивна освіта, державна політика, рівні можливості, нормативно-правова база, інституційна спроможність, міжгалузеве управління, дискримінація, інклюзивна культура, освітня стратегіяАнотація
У статті здійснено комплексний аналіз інклюзивної освіти як стратегічного напряму сучасної державної політики, що базується на принципах рівності, недискримінації та доступності освітніх послуг для всіх громадян незалежно від їхніх індивідуальних потреб. Інклюзивна освіта розглядається не лише як форма забезпечення прав осіб з особливими освітніми потребами, а як довгострокова політична стратегія формування відкритого суспільства та гармонійного освітнього простору. Підкреслено, що ключовими елементами ефективної державної політики в цій сфері є: ухвалення відповідної нормативно-правової бази, яка гарантує реалізацію права на інклюзивну освіту; інституційна та ресурсна спроможність системи освіти, включаючи кадрове забезпечення, фінансування, матеріально-технічні ресурси; налагодження міжгалузевої координації між органами освіти, соціального захисту, охорони здоров’я, а також залучення громадськості до управління та контролю; подолання соціальних бар’єрів, зокрема дискримінації, упереджень і стереотипів щодо дітей та молоді з особливими освітніми потребами шляхом формування інклюзивної культури в закладах освіти. У фокусі дослідження лежать стратегічні документи та міжнародні рекомендації, які визначають сучасні підходи до реалізації інклюзивної політики. Підсумовується, що інклюзивна освіта є інструментом реалізації державної політики соціальної єдності, сталого розвитку та досягнення цілей справедливого доступу до якісної освіти для всіх. Її ефективне впровадження потребує системного підходу, політичної волі, інвестицій, міжсекторальної взаємодії та широкого суспільного консенсусу.
Посилання
Зюбін В. Інклюзивна освіта в Україні: сутність, проблеми, напрями розвитку. Загальна педагогіка та історія педагогіки. Випуск 81. Том 1. 2025. С. 192-195. URL: www.innovpedagogy.od.ua/archives/2025/81/part_1/39.pdf (дата звернення: 22.07.2025).
Про схвалення національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації на 2024-2026 роки : розпорядження Кабінет міністрів України від 7 червня 2024 р. № 527-р. Київ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/527-2024-% D1%80#Text (дата звернення: 22.07.2025).
Прохоренко Л. Інклюзивність та безбар’єрність освітнього простору: діти з особливими освітніми потребами. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2 (25). 2024. С. 203-219. URL: https://doi.org/10.33189/epsn.v2i25.265 (дата звернення: 23.07.2025).
Саламанська декларація та рамки дій щодо освіти осіб з особливими освітніми потребами, прийнята всесвітньою конференцією щодо освіти осіб з особливими освітніми потребами: доступ і якість. Саламанка, Іспанія, 7-10 червня 1994 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_001-94# Text (дата звернення: 23.07.2025).
Соціальна інклюзія у сфері вищої освіти: теоретико-концептуальні засади, цільові групи, виміри та індикатори: монографія / О. Оржель, М. Бойченко, О. Петроє, С. Цимбалюк, Н. Шофолова; за ред. О. Оржель. Київ: Інститут вищої освіти НАПН України, 2024. 122 с. (дата звернення: 22.07.2025).
Babangida А. Reviewing Education Laws and Policies: The Imperatives of Inclusive Education System towards Realizing Philosophical and Special Needs Education Policy Statements in Nigeria. African Scholar Publications & Research International. Vol. 24.№ 8. Р. 149-164 (date accessed: 23.07.2025).
Five key messages for inclusive education. Putting Theory into Practice. Victoria Sorianо. European Agency for Special Needs and Inclusive Education. Editor: 2014. 41 р. (date accessed: 23.07.2025).
Leaving no one behind: the imperative of inclusive development. Report on the World Social Situation. United Nations Department of Economic and Social Affairs. 2016. URL: https://www.un.org/esa/socdev/rwss/2016/full-report.pdf (date accessed: 23.07.2025).
Social Inclusion. UN Department of Economic and Social Affairs. Official site. URL: https://social.desa.un.org/issues/social-inclusion. (date accessed: 20.05.2025).
References
Ziubin V. (2025) Inkliuzyvna osvita v Ukraini: sutnist, problemy, napriamy rozvytku. [Inclusive education in Ukraine: essence, problems, directions of development] Zahalna pedahohika ta istoriia pedahohiky - General pedagogy and history of pedagogy Issue 81. Volume 1. P. 192-195. Retrieved from www.innovpedagogy.od.ua/archives/2025/81/part_1/39.pdf [in Ukrainian].
Pro skhvalennia natsionalnoi stratehii rozvytku inkliuzyvnoho navchannia na period do 2029 roku ta zatverdzhennia operatsiinoho planu zakhodiv z yii realizatsii na 2024-2026 roky: rozporiadzhennia Kabinet ministriv Ukrainy vid 7 chervnia 2024 r. [On the approval of the national strategy for the development of inclusive education for the period until 2029 and the approval of the operational plan of measures for its implementation for 2024-2026: order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 7 June 2024] № 527-r. Kyiv. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/527-2024-% D1%80#Text [in Ukrainian].
Prokhorenko L. (2024) Inkliuzyvnist ta bezbariernist osvitnoho prostoru: dity z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Inclusiveness and accessibility of educational space: children with special educational needs]. Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: shliakhy rozbudovy - Education of persons with special needs: ways of development. 2 (25). P. 203-219. Retrieved from https://doi.org/10.33189/epsn.v2i25.265 [in Ukrainian].
The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education, adopted by the World Conference on Special Needs Education: Access and Quality. Salamanca, Spain, 7-10 June 1994. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_001-94# Text [in Ukrainian].
Orzhel. O. (2024) Sotsialna inkliuziia u sferi vyshchoi osvity: teoretyko-kontseptualni zasady, tsilovi hrupy, vymiry ta indykatory [Social inclusion in higher education: theoretical and conceptual foundations, target groups, dimensions and indicators] monograph / O. Orzhel, M. Boichenko, O. Petroye, S. Tsymbaliuk, N. Shofolova; edited by Kyiv: Institute of Higher Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. 122 p. [in Ukrainian].
Babangida А. Reviewing Education Laws and Policies: The Imperatives of Inclusive Education System towards Realizing Philosophical and Special Needs Education Policy Statements in Nigeria. African Scholar Publications & Research International. Vol. 24 № 8. Р. 149-164 [in English].
Sorianо V. (2014) Five key messages for inclusive education. Putting Theory into Practice. European Agency for Special Needs and Inclusive Education. 41 р. [in English].
Leaving no one behind: the imperative of inclusive development. (2016) Report on the World Social Situation. United Nations Department of Economic and Social Affairs. Retrieved from https://www.un.org/esa/socdev/rwss/2016/full-report.pdf [in English].
Social Inclusion. UN Department of Economic and Social Affairs. Official site. Retrieved from https://social.desa.un.org/issues/social-inclusion. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).