ІННОВАЦІЙНИЙ РОЗВИТОК ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ: ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ В УМОВАХ ЄВРОІНТЕГРАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.35432/tisb282022339596Ключові слова:
інноваційний розвиток, залізничний транспорт, цифровізація, публічне управління, євроінтеграція, транспортна інфраструктура, державно-приватне партнерствоАнотація
У статті досліджуються особливості інноваційного розвитку залізничного транспорту України в умовах євроінтеграційних процесів та глобалізаційних викликів. Наголошено, що залізничний транспорт є стратегічним сектором національної економіки, від рівня розвитку якого залежить економічна безпека держави, ефективність функціонування транспортної системи та інтеграція України у єдиний європейський транспортний простір.
Визначено основні виклики, що стримують інноваційні процеси у сфері залізничного транспорту: застаріла інфраструктура та рухомий склад, недостатній рівень цифровізації та автоматизації управлінських процесів, обмежене фінансування інноваційних проєктів, низька ефективність державно-приватного партнерства, а також потреба у вдосконаленні нормативно-правового забезпечення. Окрему увагу приділено проблемам гармонізації українського законодавства із нормами та стандартами ЄС у сфері транспортної політики, безпеки перевезень та цифрової трансформації.
Обґрунтовано, що перспективними напрямами розвитку є модернізація залізничної інфраструктури на основі інноваційних технологій, впровадження цифрових платформ для управління перевезеннями, розвиток екологічно безпечних технологій, підвищення енергоефективності, використання штучного інтелекту та технологій Інтернету речей (IoT) для прогнозного обслуговування рухомого складу. Значну роль відіграє формування інноваційної екосистеми із залученням державних інституцій, приватного сектору, науково-дослідних установ та міжнародних партнерів.
Проаналізовано можливості впровадження передових технологій, зокрема систем управління перевезеннями на базі цифрових платформ, використання штучного інтелекту, Інтернету речей, великих даних та «зелених» технологій. Особлива увага приділена ролі публічного управління та державно-приватного партнерства у забезпеченні модернізації та сталого розвитку транспортної системи. Обґрунтовано перспективи підвищення конкурентоспроможності українського залізничного транспорту через адаптацію до європейських стандартів, інтеграцію у міжнародні транспортні коридори та формування інноваційної стратегії розвитку.
Зроблено висновок, що успішна інтеграція України у європейський транспортний простір можлива лише за умови комплексного реформування галузі з акцентом на інноваційність, цифровізацію та екологічну сталість. Інноваційний розвиток залізничного транспорту має стати одним із ключових чинників соціально-економічного зростання України, сприяти підвищенню її конкурентоспроможності на світовому ринку та відповідати вимогам Європейського Союзу.
Посилання
Войтов І.М., Дикань В.Л. Економіка залізничного транспорту: підручник. Харків: УкрДУЗТ, 2022. 324 с.
Гудима Р.Р. Проблемні аспекти розвитку транспортної інфраструктури України. Проблеми і перспективи розвитку національної економіки в умовах євроінтеграції та світової фінансово-економічної кризи / ред. В. Прядко. Чернівці, 2009. С. 238–239.
Економіка і організація інноваційної діяльності на залізничному транспорті: навч посібник. В.Л. Дикань, О.Г. Кірдіна, І.Л. Назаренко, Ю.М. Уткіна; за ред. В.Л. Диканя. Харків: УкрДАЗТ, 2014. 314 с.
Зубенко В.О., Коник Л.Ю. Забезпечення ефективності інноваційної діяльності на підприємствах залізничного транспорту. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2015. № 49. С. 177–180.
Кірдіна О.Г. Методологічні аспекти інвестиційно-інноваційного розвитку залізничного комплексу України: монографія. Харків: УкрДАЗТ, 2011. 312 с.
Міжнародні інноваційні програми як інструмент євроінтеграції України : монографія / Т. В. Марченко. Чернівці: Чернівец. нац. ун-т, 2021. 220 с
Остапенко Т.Г., Гращенко І.С., Прищепа Н.П., Транспортна система України як елемент глобальної транспортної системи. URL: https://er.nau.edu.ua/bitstream/
References
Voitov, I. M., & Dykan, V. L. (2022). Ekonomika zaliznychnoho transportu: pidruchnyk [Economics of railway transport: Textbook]. Kharkiv: UkrDUZT.
Hudyma, R. R. (2009). Problemni aspekty rozvytku transportnoi infrastruktury Ukrainy [Problematic aspects of the development of Ukraine’s transport infrastructure]. In V. Priadko (Ed.), Problemy i perspektyvy rozvytku natsionalnoi ekonomiky v umovakh yevrointehratsii ta svitovoi finansovo-ekonomichnoi kryzy (pp. 238–239). Chernivtsi.
Dykan, V. L., Kirdina, O. H., Nazarenko, I. L., & Utkina, Yu. M. (2014). Ekonomika i orhanizatsiia innovatsiinoi diialnosti na zaliznychnomu transporti: navchalnyi posibnyk [Economics and organization of innovation activity in railway transport: Textbook] (V. L. Dykan, Ed.). Kharkiv: UkrDAZT.
Zubenko, V. O., & Konyk, L. Yu. (2015). Zabezpechennia efektyvnosti innovatsiinoi diialnosti na pidpryiemstvakh zaliznychnoho transportu [Ensuring the efficiency of innovation activity in railway transport enterprises]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, 49, 177–180.
Kirdina, O. H. (2011). Metodolohichni aspekty investytsiino-innovatsiinoho rozvytku zaliznychnoho kompleksu Ukrainy: monohrafiia [Methodological aspects of investment and innovation development of the railway complex of Ukraine: Monograph]. Kharkiv: UkrDAZT.
Marchenko, T. V. (2021). Mizhnarodni innovatsiini prohramy yak instrument yevrointehratsii Ukrainy: monohrafiia [International innovation programs as a tool of Ukraine’s European integration: Monograph]. Chernivtsi: Chernivtsi National University.
Ostapenko, T. H., Hrashchenko, I. S., & Pryshchepa, N. P. (n.d.). Transportna systema Ukrainy yak element hlobalnoi transportnoi systemy [Transport system of Ukraine as an element of the global transport system]. Retrieved from https://er.nau.edu.ua/bitstream/
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).