ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ДОСВІД ЦИФРОВІЗАЦІЇ ТРАНСПОРТНИХ СИСТЕМ: ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ ДЛЯ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.35432/tisb302023341099Ключові слова:
Європейський Союз, залізничний транспорт, публічне управління, транспортні системи, цифрові інновації, цифровізаціяАнотація
У статті розглянуто проблематику цифрової трансформації транспортних систем у країнах Європейського Союзу та її значення для модернізації залізничного транспорту України. Встановлено, що цифровізація виступає системоутворювальним чинником, який забезпечує інтеграцію транспортних систем у єдиний європейський простір, підвищує рівень безпеки та ефективності перевезень, сприяє розвитку екологічно збалансованої мобільності. Проаналізовано сучасні тенденції та практики впровадження інноваційних технологій у сфері залізничних перевезень: інтелектуальних транспортних систем (ITS), європейської системи управління рухом поїздів (ERTMS), цифрових платформ управління вантажними й пасажирськими потоками, систем прогнозного технічного обслуговування, використання цифрових двійників, IoT-сенсорики, великих даних та штучного інтелекту. Розкрито досвід реалізації масштабних цифрових ініціатив у країнах Європи: програм Smart Rail 4.0 (Швейцарія), Digital Rail for Germany (Німеччина), стратегії Digital Railway (Велика Британія), розвитку високошвидкісних залізниць у Франції та Іспанії.
Показано, що ключовими передумовами успіху цифрової трансформації є нормативно-правова гармонізація, забезпечення інтероперабельності інфраструктури, розвиток платформних рішень управління життєвим циклом активів (RAMS/LCC), запровадження моделей публічно-приватного партнерства для залучення інвестицій, формування кіберзахисних механізмів та підвищення цифрових компетентностей персоналу. Визначено, що для України імплементація європейських практик цифровізації залізничного транспорту є стратегічно важливою у контексті відбудови транспортної інфраструктури, інтеграції до спільного цифрового ринку ЄС, розвитку транскордонної логістики та досягнення цілей сталого розвитку. Впровадження інноваційних ІТ-рішень здатне забезпечити оптимізацію перевізних процесів, зниження експлуатаційних витрат, прискорення транскордонних процедур, підвищення якості транспортних послуг та конкурентоспроможності української залізниці.
Перспективи подальших досліджень полягають у формуванні комплексної моделі цифрової екосистеми залізничного транспорту України, що охоплюватиме організаційно-правові, техніко-технологічні, економічні та управлінські аспекти, сприятиме розвитку нових стандартів мобільності та зміцненню позицій України у європейському транспортному просторі.
Посилання
Література
Дикань В. Л., Корінь М. В. Концепція впровадження цифрового реінжинірингу в діяльність промислових підприємств. Адаптивне управління: теорія і практика. Серія «Економіка». 2020. № 8 (16).
Корінь М.В., Абдуллаєв А.І., Польгуй Д.Г. Розроблення моделі управління інвестиційним забезпеченням проєктів розвитку інфраструктури залізничного транспорту в умовах транскордонної співпраці. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2019. Вип. 67. С. 238-247.
Мних О. Б. Стратегічний контекст збалансованого розвитку підприємств залізничного транспорту на основі цифровізації. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2020. № 69. С. 135-146.
Обруч Г. В. Цифрова трансформація підприємств залізничного транспорту в умовах розбудови глобального цифрового транспортно-логістичного простору. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2021. № 74. С. 91 – 101.
Січкаренко К. О. Вплив цифровізації економіки на розвиток транспортної галузі. Причорноморські економічні студії. 2019. Вип. 38-1. С. 76-79.
Токмакова І.В., Чередниченко О.Ю., Войтов І.М., Паламарчук Я.С. Цифрова трансформація залізничного транспорту як фактор його інноваційного розвитку. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2019. Вип. 68. С. 125-134.
References
Dykan, V. L., & Korin, M. V. (2020). Kontseptsiia vprovadzhennia tsyfrovoho reinzhynirynhu v diialnist promyslovykh pidpryiemstv [The concept of implementing digital reengineering in the activities of industrial enterprises]. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Seriia «Ekonomika» – Adaptive management: theory and practice. "Economics" series, 8(16) [in Ukrainian].
Korin, M. V., Abdullaiev, A. I., & Polhui, D. H. (2019). Rozroblennia modeli upravlinnia investytsiinym zabezpechenniam proiektiv rozvytku infrastruktury zaliznychnoho transportu v umovakh transkordonnoi spivpratsi [Development of a model for managing investment support for railway transport infrastructure development projects in the context of cross-border cooperation]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti – Bulletin of Economics of Transport and Industry, 67, 238-247 [in Ukrainian].
Mnykh, O. B. (2020). Stratehichnyi kontekst zbalansovanoho rozvytku pidpryiemstv zaliznychnoho transportu na osnovi tsyfrovizatsii [Strategic context of balanced development of railway transport enterprises based on digitalization]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti – Bulletin of Economics of Transport and Industry, 69, 135-146 [in Ukrainian].
Obruch, H. V. (2021). Tsyfrova transformatsiia pidpryiemstv zaliznychnoho transportu v umovakh rozbudovy hlobalnoho tsyfrovoho transportno-lohistychnoho prostoru [Digital transformation of railway transport enterprises in the context of building a global digital transport and logistics space]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti – Bulletin of Economics of Transport and Industry, 74, 91-101 [in Ukrainian].
Sichkarenko, K. O. (2019). Vplyv tsyfrovizatsii ekonomiky na rozvytok transportnoi haluzi [The impact of the digitalization of the economy on the development of the transport industry]. Prychornomorski ekonomichni studii – Black Sea Economic Studies, 38-1, 76-79 [in Ukrainian].
Tokmakova, I. V., Cherednychenko, O. Yu., Voitov, I. M., & Palamarchuk, Ya. S. (2019). Tsyfrova transformatsiia zaliznychnoho transportu yak faktor yoho innovatsiinoho rozvytku [Digital transformation of railway transport as a factor of its innovative development]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti – Bulletin of Economics of Transport and Industry, 68, 125-134 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).