ПЕРСПЕКТИВИ УДОСКОНАЛЕННЯ ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПОСЛУГ У СФЕРІ РЕЄСТРАЦІЇ АКТІВ ЦИВІЛЬНОГО СТАНУ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.35432/tisb.v0i24.183347Ключові слова:
адміністративні послуги, система надання адміністративних послуг, нормативно-правові акти, органи публічної влади, органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, органи реєстрації актів цивільного стану.Анотація
Розглянуто проблемні питання правового регулювання адміністративних послуг в сфері реєстрації актів цивільного стану в Україні. Проаналізовано нормативно-правові акти, якими регулюється діяльність органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у цій сфері та сконцентровано увагу на недоліки у правовому регулюванні зазначених питань.
Однією з найактуальніших проблем розвитку сучасної адміністративної системи в Україні є вдосконалення процедурних відносин органів виконавчої влади та місцевого самоврядування з фізичними і юридичними особами. Частиною зазначених відносин є механізм надання адміністративних послуг у різноманітних сферах, адже його досконалість є критерієм ефективності діяльності органів публічної влади.
Сьогодні адміністративні послуги як сфера взаємовідносин органів публічної влади з громадянами набувають якісно нового змісту: людина все більшою мірою починає розглядатись як клієнт і споживач послуг, що надаються відповідними установами, у зв’язку з чим їх діяльність розглядається крізь призму задоволення потреб та конкретних запитів споживачів.
Мета статті полягає в узагальненні нормативно-правової бази щодо надання адміністративних послуг в сфері реєстрації актів цивільного стану Україні, виявлення основних проблем їх правового регулювання та обґрунтування шляхів їх вирішення.
Проаналізував владні повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування закріплених у законах України «Про місцеві державні адміністрації», «Про місцеве самоврядування», «Про дозвільну систему у сфері господарства», «Про адміністративні послуги» тощо, а також у спеціальних законах, що регулюють безпосередньо умови надання конкретних адміністративних послуг, наприклад «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», «Про реєстрацію актів цивільного стану», «Про громадянство України», та багато інших, ми прийшли до висновку, що в країні створено достатньо нормативно-правову базу для функціонування системи надання адміністративних послуг. Але відсутність Адміністративно - процедурного кодексу та не врегулювання окремих аспектів механізму надання адміністративних послуг є необхідністю проводити наукові напрацювання щодо удосконалення нормативно-правових актів для покращення якості надання адміністративних послуг, забезпечення організації надання якісних адміністративних послуг виходячи з процесів адміністративно-територіальної реформи, об’єднання територіальних громад зокрема.
В Україні надання послуг орієнтується на процес. А поки що, необхідно терміново розробити та схвалити Закон України «Про адміністративний збір», який визначить правові засади справляння адміністративного збору, платників, розміри ставок адміністративного збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення адміністративного збору. Відсутність на законодавчому рівні визначення поняття «стандарт адміністративної послуги» та розмір ставки адміністративного збору приводить до корупційних ризиків під час надання адміністративних послуг, як органами влади так і органами місцевого самоврядування.
З метою удосконалення діючого законодавства в сфері реєстрації актів цивільного стану підготовлено в лютому 2017 року законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації та наближення до громадян адміністративних послуг у сфері державної реєстрації актів цивільного стану» за № 6150. В зазначеному законопроекті передбачається передавання більшості повноважень у сфері реєстрації актів цивільного стану від Міністерства юстиції України до виконавчих органів місцевих рад, зокрема в містах обласного значення та районних центрах.
Ухвалення законопроекту в запропонованому вигляді, на нашу думку є недоцільним внаслідок того, що він не узгоджується із вимогами Сімейного кодексу України, Цивільного кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Конвенції про права дитини, не визначає також порядку реєстрації актів цивільного стану жителям окремих районів Донецької та Луганської областей, а також Криму, що тимчасово не підконтрольні України. Ця надзвичайно складна ситуація потребує законодавчого врегулювання, адже за п’ять років не було навіть запропоновано концепту та законопроекту щодо порядку реєстрації актів цивільного стану жителями з окупованих територій та про використання архівного фонду відділів державної реєстрації актів цивільного стану територіальних управлінь юстиції, які знаходяться на не підконтрольній українській владі території.
З метою здійснення спрощення порядку надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації актів цивільного стану необхідно терміново розробити та прийняти новий Закон України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану».
Посилання
Kamardina V., Kovalev V. Modern tendencies of development areas administrative services in Ukraine. Journal of Mariupol State University. Series: Right. 2018. Vip. 15. P. 73–82.
Klimushyn P. S., Spasibov D. V. Methodological principles to ensure qualitative providing of administrative services. Theory and practice of public administration. 2018. Vip. 1. P. 39–46.
Kozyura I. The process of decentralization in the field of providing administrative services. Theoretical and applied questions of state. 2018. Vip. 22. P. 132–139.
Kravchuk I. The legal conditions of providing administrative services by using Internet technology. Legal Informatics. 2012. № 3. P. 21–28.
Solomko Y. I. Providing administrative services in electronic form on the state level. The efficiency of public administration. 2018. Vip. 1. Pp. 151–157.
Obleschuk O. Theoretical legal principles and features of providing administrative services in Ukraine. Recent problems of law. 2019. Vip. 2. Pp. 72–76.
Onischyk Yu. Bodies of local governments as entities of providing administrative services. Bulletin of Academy of labor, social relations and tourism. 2018. № 1. P. 62–64.
Polishkevych L. D. Administrative services and bodies of local self-government: theoretical aspects. Scientists note Tavriya National University named after VI Vernadsky. Series: Public Administration. 2018. T. 29 (68), No. 3. P. 113–118.
Constitution of Ukraine: Law of Ukraine dated 28.06.1996 №254k / 96-VR. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/254k/96-vp
Koroluk Yu.G . Administrative service. Encyclopedia of Public Administration: 8 vol. / Nat. Acad. state. ref. under the President of Ukraine; [scientific- editorial board: Yu.V. K.: NADU-2011. Vol.4: Sectoral Management / [scientific- editorial board: M.M. Izha (co-chair), V.G. Bodrov (co-chair) and others]. 2011. 648. P. 18–19.
On Approval of the Concept of Development of the System of Providing administrative services by the Bodies of the Executive Power: Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 15.02.2006 №90-р. URL: the law. work. gov. ua / go / 90-2006-p.
On Local State Administrations: Law of Ukraine of April 9, 1999 №586- XIV. URL: http: // zakon 2. rada. gov. ua / laws / show / 280 / 97-% DO % B 2% D 1% 80.
On Local Self-Government in Ukraine: Law of Ukraine of May 21, 1997 No. 280/97-BP. URL: http: // zakon 2. rada. gov. ua / laws / show / 586-14.
On state registration of civil status acts: Law of Ukraine of 01.07.2010. No. 2398-VI. URL. http: // zakon 2 rada. gov. ua / laws / show / 2398 -17.
On approval of the Register of public and administrative services, the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 27.05.2009 №532. // Governmental courier «Pierre. 2009. № 111.
Grinyuk R. F. Synkova O. M. Organizational legal basis of creating of the administrative services. State and Law. Legal and Political Science / inst. of State and Law. V. M. Koretskiy NAS of Ukraine. K., 2013. №161. P.108–114.
On Administrative Services: Law of Ukraine. September 6, 2012 # 5203- VI. URL: https: // law. work. gov. ua / go / 5203-17
Gunenkova O. V. Legal aspects of the formation of the system of providing administrative services in Ukraine. Actual problems of public administration: Coll. of sciences. against ORIPA. Odessa: ORIPA NAPA, 2014.Vyp. 3(59). P. 65–69.
Molodozon Y. B, Golinskaya O. V., Gunenkova O. V., Kovinchuk O. L. Reform, decentralization, practical aspects of implementation: metod. issue / S.A. Popova. Odessa: THE WALL OF THE NAD, 2015, 84 s.
Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 24.06.2016 No. 474 (as amended by the Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 11.10.2017, No. 726-p).
Order of the Ministry of Justice of Ukraine dated 28.08.2018 №2825 / 5 «On Approval of Amendments to Certain Regulatory Acts in the Field of State Registration of Civil Status Acts» // Official Journal of Ukraine, 2018, No. 69, Art.
Draft Law on Amendments to the Law of Ukraine «On State Registration of Civil Status Acts» and some other legislative acts of Ukraine on decentralization and approximation of administrative services to citizens in the field of state registration of civil status acts No. 6150 of 28.02.2017. -29.08.2019 project called off. URL: http: // w 1. c 1. rad. gov. ua / pls / zweb 2 / webproc 4_1? pf 3511 = 61255
Golosnichenko P. I. Legal regulation of administrative services requires a systematic approach. Bulletin of the National Technical University of Ukraine «Kiev Polytechnic Institute». Politology. Sociology. Right. 2012. №4. P. 43–46. URL: http: // nbuv. gov. ua / j - pdf / VKPI _ soc _2012_4_8. pdf.
Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated January 30, 2019 No. 37-p. «On approval of the plan of measures for implementation of the Concept of development of electronic services system in Ukraine for 2019-2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/37-2019-p
On Some Measures to improving access of individuals and legal entities to electronic services - Decree of the President of Ukraine dated 29.07.2019 №558 / 2019. URL: https://www.president.gov.ua/documents/5582019-28853
On some measures to ensuring the providing quality public services.- Decree of the President of Ukraine of 04.09.2019.- number 647/2019. URL: https: // www. president. gov. en / documents / 6472019-29441.
Order of the Ministry of Justice of Ukraine on 09.07.2015 number 1187 /5 «On introduction of the pilot project for filing claims in the state civil registration via the Internet.
Draft Law on Amendments to Some Laws of Ukraine on creation of favorable conditions for services Stand' related to the birth of the child of 07.03.2019. №10134. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=65648.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).