ВИКЛИКИ ТА ТЕНДЕНЦІЇ ВИКЛАДАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ПРОФЕСІЙНОГО СПРЯМУВАННЯ В СИСТЕМІ НЕМОВНОЇ ПІДГОТОВКИ

Автор(и)

  • Наталя Колісніченко завідувач кафедри української та іноземних мов ОРІДУ НАДУ при Президентові України, д.держ.упр., доцент, Україна https://orcid.org/0000-0003-1083-7990
  • Тамара Кемарська старший викладач кафедри украинської і іноземних мов, ОРІДУ НАДУ при Президентові України, Україна https://orcid.org/0000-0003-1033-4170
  • Ігор Петров старший викладач кафедри украинської і іноземних мов, ОРІДУ НАДУ при Президентові України, Україна https://orcid.org/0000-0003-1498-8577
  • Тетяна Романенко старший викладач кафедри украинської і іноземних мов, ОРІДУ НАДУ при Президентові України, Україна https://orcid.org/0000-0003-1498-8577

DOI:

https://doi.org/10.35432/tisb262021239044

Ключові слова:

професійно-орієнтоване навчання, немовний заклад вищої освіти, іноземна мова, іншомовна професійна комунікація, мова професійного спрямування, мова академічного спрямування

Анотація

У статті обґрунтовуються особливості оволодіння професійно-орієнтованою іноземною мовою в системі немовної підготовки. Уточнюється поняття «професійно-орієнтована іноземна мова». Під професійно-орієнтованим розуміється навчання на основі врахування потреб тих, хто навчається, у вивченні іноземної мови, що диктується особливостями професії або спеціальності (оволодіння професійно-орієнтованою іноземною мовою; знання культури країни мови, що вивчається; набуття спеціальних навичок на основі професійних і лінгвістичних знань). Зокрема, під іншомовною професійною комунікацією розуміється цілеспрямований процес взаємодії фахівців – представників різних лінгвокультур – під час вирішення діяльнісних професійних завдань на основі інтерактивності. Іншомовна професійна комунікація передбачає пошук та аналіз інформації, необхідної для вивчення зарубіжного досвіду, роботу з відповідною фаховою літературою і документацією іноземною мовою з застосуванням засобів інформаційних та комунікаційних технологій, безпосереднє спілкування з використанням сукупності знань, умінь, навичок, здібностей і досвіду, які необхідні для здійснення іншомовної професійної діяльності.

Розглядаються основні принципи мови професійного спрямування та цілі професійно-орієнтованого вивчення іноземних мов.

Надається огляд компонент відповідної програми підготовки.

Актуалізується значення іноземної мови професійного спрямування у підготовці здобувачів 2-го магістерського рівня.

Окремо розглядається іноземна мова для академічних цілей.

Вивчається досвід урядів країн Європи, які демонструють своє розуміння значення іноземної мови у професійній діяльності фахівця.

Підсумовується стаття актуалізацією завдань не тільки оволодіння навичками комунікації іноземною мовою, а й набуття спеціальних знань за фахом. Наголошується, що на сьогодні особливої актуальності набуває професійно-орієнтований підхід до навчання іноземної мови в закладах вищої освіти, який передбачає формування у здобувачів здатності іншомовного спілкування в конкретних професійних, ділових, наукових сферах і ситуаціях з урахуванням особливостей професійного мислення.

Біографії авторів

Наталя Колісніченко, завідувач кафедри української та іноземних мов ОРІДУ НАДУ при Президентові України, д.держ.упр., доцент

завідувач кафедри української та іноземних мов ОРІДУ НАДУ при Президентові України, д.держ.упр., доцент

Тамара Кемарська, старший викладач кафедри украинської і іноземних мов, ОРІДУ НАДУ при Президентові України

старший викладач кафедри украинської і іноземних мов, ОРІДУ НАДУ при Президентові України

Ігор Петров, старший викладач кафедри украинської і іноземних мов, ОРІДУ НАДУ при Президентові України

старший викладач кафедри украинської і іноземних мов, ОРІДУ НАДУ при Президентові України

Тетяна Романенко, старший викладач кафедри украинської і іноземних мов, ОРІДУ НАДУ при Президентові України

старший викладач кафедри украинської і іноземних мов, ОРІДУ НАДУ при Президентові України

Посилання

Берман И. М. Методика обучения английскому языку в неязыковых вузах. Москва: Просвещение. 1970. 229 с.

Бранецкая М. С. Реализация компетентностно ориентированных технологий обучения иностранному языку государственных служащих и должностных лиц местного самоуправления: Наукові записки Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя. Філологічні науки. 2016. Кн. 2. С. 106–110. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzfn_2016_2_22.

Колісніченко Н. М. Іншомовна комунікація у підготовці публічних службовців: європейський досвід та українські реалії: монографія. Одеса: ОРІДУ НАДУ, 2020. 216 с.

Нестеренко В. Г. К вопросу о профильно-ориентированном обучении иностранным языкам. Концепт. 2014. Спецвыпуск № 21. URL: http://e-koncept.ru/2014/14757.htm

Сімкова І.О. Сучасні підходи до навчання англійського професійно орієнтованого діалогічного мовлення студентів інженерних спеціальностей. URL: http://www.kamts1.kpi.ua/sites/default/files/files/01_pub(2).pdf

Ткаченко М. В. Формирование иноязычной компетенции студентов технических специальностей университета. Высшее образование сегодня. 2010. № 4. С. 47–49

Хомутова Т. Н. Язык для специальных целей (LSP): лингвистический аспект. Известия РГПУ им. Герцена. 2008. № 71. С. 96–106.

Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированного образования. Народное образование. 2003. №2. С. 58–64.

Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. URL: www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages

English for Specific Purposes. Ed. by R. Mackay, A. Mountford. London: Longman. 1978. P. 24–44.

Опубліковано

2021-08-25

Номер

Розділ

ДЕРЖАВНА СЛУЖБА