ВИКЛИКИ ТА ТЕНДЕНЦІЇ ВИКЛАДАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ПРОФЕСІЙНОГО СПРЯМУВАННЯ В СИСТЕМІ НЕМОВНОЇ ПІДГОТОВКИ
DOI:
https://doi.org/10.35432/tisb262021239044Ключові слова:
професійно-орієнтоване навчання, немовний заклад вищої освіти, іноземна мова, іншомовна професійна комунікація, мова професійного спрямування, мова академічного спрямуванняАнотація
У статті обґрунтовуються особливості оволодіння професійно-орієнтованою іноземною мовою в системі немовної підготовки. Уточнюється поняття «професійно-орієнтована іноземна мова». Під професійно-орієнтованим розуміється навчання на основі врахування потреб тих, хто навчається, у вивченні іноземної мови, що диктується особливостями професії або спеціальності (оволодіння професійно-орієнтованою іноземною мовою; знання культури країни мови, що вивчається; набуття спеціальних навичок на основі професійних і лінгвістичних знань). Зокрема, під іншомовною професійною комунікацією розуміється цілеспрямований процес взаємодії фахівців – представників різних лінгвокультур – під час вирішення діяльнісних професійних завдань на основі інтерактивності. Іншомовна професійна комунікація передбачає пошук та аналіз інформації, необхідної для вивчення зарубіжного досвіду, роботу з відповідною фаховою літературою і документацією іноземною мовою з застосуванням засобів інформаційних та комунікаційних технологій, безпосереднє спілкування з використанням сукупності знань, умінь, навичок, здібностей і досвіду, які необхідні для здійснення іншомовної професійної діяльності.
Розглядаються основні принципи мови професійного спрямування та цілі професійно-орієнтованого вивчення іноземних мов.
Надається огляд компонент відповідної програми підготовки.
Актуалізується значення іноземної мови професійного спрямування у підготовці здобувачів 2-го магістерського рівня.
Окремо розглядається іноземна мова для академічних цілей.
Вивчається досвід урядів країн Європи, які демонструють своє розуміння значення іноземної мови у професійній діяльності фахівця.
Підсумовується стаття актуалізацією завдань не тільки оволодіння навичками комунікації іноземною мовою, а й набуття спеціальних знань за фахом. Наголошується, що на сьогодні особливої актуальності набуває професійно-орієнтований підхід до навчання іноземної мови в закладах вищої освіти, який передбачає формування у здобувачів здатності іншомовного спілкування в конкретних професійних, ділових, наукових сферах і ситуаціях з урахуванням особливостей професійного мислення.
Посилання
Берман И. М. Методика обучения английскому языку в неязыковых вузах. Москва: Просвещение. 1970. 229 с.
Бранецкая М. С. Реализация компетентностно ориентированных технологий обучения иностранному языку государственных служащих и должностных лиц местного самоуправления: Наукові записки Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя. Філологічні науки. 2016. Кн. 2. С. 106–110. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzfn_2016_2_22.
Колісніченко Н. М. Іншомовна комунікація у підготовці публічних службовців: європейський досвід та українські реалії: монографія. Одеса: ОРІДУ НАДУ, 2020. 216 с.
Нестеренко В. Г. К вопросу о профильно-ориентированном обучении иностранным языкам. Концепт. 2014. Спецвыпуск № 21. URL: http://e-koncept.ru/2014/14757.htm
Сімкова І.О. Сучасні підходи до навчання англійського професійно орієнтованого діалогічного мовлення студентів інженерних спеціальностей. URL: http://www.kamts1.kpi.ua/sites/default/files/files/01_pub(2).pdf
Ткаченко М. В. Формирование иноязычной компетенции студентов технических специальностей университета. Высшее образование сегодня. 2010. № 4. С. 47–49
Хомутова Т. Н. Язык для специальных целей (LSP): лингвистический аспект. Известия РГПУ им. Герцена. 2008. № 71. С. 96–106.
Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированного образования. Народное образование. 2003. №2. С. 58–64.
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. URL: www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages
English for Specific Purposes. Ed. by R. Mackay, A. Mountford. London: Longman. 1978. P. 24–44.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).