МЕХАНІЗМИ ЗАХИСТУ ТА РЕАЛІЗАЦІЇ ПРАВ ДІТЕЙ З ІНВАЛІДНІСТЮ НА ОСВІТУ: ПРІОРИТЕТ ДЕІНСТИТУАЛІЗАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.35432/tisb272022316496Ключові слова:
освіта, інклюзивна освіта, ексклюзія, дитина з інвалідністю, права дитини, захист прав дитини, право на освіту, деінституалізаціяАнотація
У статті обґрунтовуються переваги деінституалізації в реалізації механізмів захисту прав дітей з інвалідністю на освіту. Вивчаються документи з правового регулювання прав дітей з інвалідністю на міжнародному рівні, зокрема Конвенція ООН про права інвалідів, яка є фундаментальним документом, що визначає права та свободи людей з інвалідністю, включаючи право на освіту. Аналізуються різноманітні бар’єри, які обмежують здатність таких дітей отримувати доступ до таких соціальних послуг як освіта (фізичні бар’єри; бар’єри комунікації та інформації; поведінкові бар’єри ставлення до людей з інвалідністю (наприклад, стереотипи, жалість, переслідування та булінг). Обґрунтовується використання законодавства та законодавчих механізмів для захисту та реалізації прав дітей з інвалідністю. Актуалізується роль та зобов’язання держави забезпечити інклюзивну освіту, що передбачає створення рівних умов для навчання всіх дітей, незалежно від їхніх особливих потреб. Розглядаються нормативні документи міжнародних інституцій та організацій з питань дітей з інвалідністю щодо розвитку їхніх фізичних, емоційних, інтелектуальних та соціальних навичок. Порівнюється роль та особливості спеціальних та традиційних закладів освіти. Називаються переваги та недоліки кожного з них. Визначається роль держави у реалізації різних політик інклюзивної освіти. Разом із інституційним доглядом розглядаються альтернативи інституціям, такі як сімейні форми виховання та надання послуг на дому. Обгрунтовується деінституалізація щодо дітей з інвалідністю як процес поступового переходу від системи інституційного догляду до забезпечення сімейного чи наближеного до сімейного середовища для їхнього виховання та розвитку. Зазначається, що успішна деінституалізація як державна політика вимагає комплексного підходу, що включає як правові зміни, так і формування системи підтримки для дітей та забезпечення їхнього права на освіту, зокрема шляхом надання необхідних ресурсів та послуг сім’ям, які виховують дітей з інвалідністю.
Посилання
Література
Дайнеко К., Івашура Н., Шрамко І., Ясеновська М. Захист прав дітей та молоді з інвалідністю: рекомендації для батьків. Представництво Фонду ім. Фрідріха Еберта в Україні. 2022. 32 c. URL: https://library.fes.de/pdf-files/bueros/ukraine/18893.pdf
Конвенція про права осіб з інвалідністю. Комітет з прав осіб з інвалідністю Зауваження загального порядку № 4. 2016 р. Організація Об'єднаних Націй. URL: https://www.soippo.edu.ua/images/Мобільна_сторінка/Інклюзивна_освіта/Нормативно-правове_забезпечення/Конвенція_ООН_про_права_осіб_з_інвалідністю_2016.pdf
Нагорна В. До питання правового регулювання прав дітей з особливими потребами в міжнародних актах. Право і суспільство. № 2. 2012. С. 77-83. URL: https://www.pravoisuspilstvo.org.ua/archive/2012/2_2012/17.pdf
Наливайко Л., Степаненко К. Міжнародно-правові стандарти прав людини: навч. Посібник. Дніпро: ДДУВС, 2019. 184 с.
Права людини: знати, щоб захищати. Що треба знати про захист прав дітей з інвалідністю: методичний посібник / Під заг. ред.Софій Н. З. К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2015. 52 с
Children with disabilities. Every child has the right to live in an inclusive world. URL: https://www.unicef.org/disabilities?gad_source=1&gclid=CjwKCAiArva5BhBiEiwA-oTnXeCPXcNlRViNBfSkyDJKQNx6qr3sMmrmtEmBgTpEAV1h93ik-l5uzhoC8oQQAvD_BwE
Children with disabilities. URL: https://www.coe.int/en/web/children/children-with-disabilities
Horna P. The rights of disabled children and young people. Save the Children. Sweden. 2002. 21 р.
Promoting the Rights of Children with Disabilitie I/ Innocenti Digest. № 13. 2007. The United Nations Children’s Fund (UNICEF). 80 p. URL: https://www.un.org/esa/socdev/unyin/documents/children_disability_rights.pdf
Students With Disabilities. The Condition of Education 2022. Chapter: 2/Preprimary, Elementary, and Secondary Education. URL: https://nces.ed.gov/programs/coe/pdf/2022/cgg_508.pdf
UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities. URL: https://hrlibrary.umn.edu/edumat/hreduseries/TB6/pdfs/HRYes%20-%20Part%202%20-%20Chapter%2015.pdf.
References
Daineko K., Ivashura N., Shramko I., Yasenovska M. Zakhyst prav ditei ta molodi z invalidnistiu: rekomendatsii dlia batkiv. Predstavnytstvo Fondu im. Fridrikha Eberta v Ukraini. 2022. 32 c. URL: https://library.fes.de/pdf-files/bueros/ukraine/18893.pdf
Konventsiia pro prava osib z invalidnistiu. Komitet z prav osib z invalidnistiu Zauvazhennia zahalnoho poriadku № 4. 2016 r. Orhanizatsiia Obiednanykh Natsii. URL: https://www.soippo.edu.ua/images/Мобільна_сторінка/Інклюзивна_освіта/Нормативно-правове_забезпечення/Конвенція_ООН_про_права_осіб_з_інвалідністю_2016.pdf
Nahorna V. Do pytannia pravovoho rehuliuvannia prav ditei z osoblyvymy potrebamy v mizhnarodnykh aktakh. Pravo i suspilstvo. № 2. 2012. S. 77-83. URL: https://www.pravoisuspilstvo.org.ua/archive/2012/2_2012/17.pdf
Nalyvaiko L., Stepanenko K. Mizhnarodno-pravovi standarty prav liudyny: navch. Posibnyk. Dnipro: DDUVS, 2019. 184 s.
Prava liudyny: znaty, shchob zakhyshchaty. Shcho treba znaty pro zakhyst prav ditei z invalidnistiu: metodychnyi posibnyk / Pid zah. red.Sofii N. Z. K.: TOV «Vydavnychyi dim «Pleiady», 2015. 52 s
Children with disabilities. Every child has the right to live in an inclusive world. URL: https://www.unicef.org/disabilities?gad_source=1&gclid=CjwKCAiArva5BhBiEiwA-oTnXeCPXcNlRViNBfSkyDJKQNx6qr3sMmrmtEmBgTpEAV1h93ik-l5uzhoC8oQQAvD_BwE
Children with disabilities. URL: https://www.coe.int/en/web/children/children-with-disabilities
Horna P. The rights of disabled children and young people. Save the Children. Sweden. 2002. 21 r.
Promoting the Rights of Children with Disabilitie I/ Innocenti Digest. № 13. 2007. The United Nations Children’s Fund (UNICEF). 80 p. URL: https://www.un.org/esa/socdev/unyin/documents/children_disability_rights.pdf
Students With Disabilities. The Condition of Education 2022. Chapter: 2/Preprimary, Elementary, and Secondary Education. URL: https://nces.ed.gov/programs/coe/pdf/2022/cgg_508.pdf
UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities. URL: https://hrlibrary.umn.edu/edumat/hreduseries/TB6/pdfs/HRYes%20-%20Part%202%20-%20Chapter%2015.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).