ПОЛІТИКА, ЩО ҐРУНТУЄТЬСЯ НА ДАНИХ, В СФЕРІ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ: СВІТОВІ ПРАКТИКИ ТА РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ УКРАЇНИ (англ)

Автор(и)

  • Олена Бачинська кандидат економічних наук, завідувачка кафедри публічного управління, менеджменту та інклюзивної економіки НРЗВО «Кам'янець-Подільський державний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0001-6994-469X
  • Олександр Лаврук доктор наук з державного управління, доцент, проректор з науково-педагогічної роботи НРЗВО «Кам'янець-Подільський державний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-7932-0036
  • Сєргєй Саханєнко д.держ.упр., професор, професор кафедри публічного управління та регіоналістики Навчально-наукового інституту публічної служби та управління Національного університету «Одеська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0001-8376-0328

DOI:

https://doi.org/10.35432/tisb332025334208

Ключові слова:

прийняття рішень на основі даних, інклюзивна освіта, післявоєнна відбудова, вразливі групи населення, освітні диспропорції, підготовка педагогів, цифрові інструменти, багаторівнева система підтримки, індивідуальні плани навчання, якість даних, співпраця, доступність, освітні втрати

Анотація

Стаття присвячена дослідженню ролі політики, що ґрунтується на даних (data-driven policymaking), у просуванні інклюзивної освіти в міжнародному масштабі, з особливим акцентом на формулюванні дієвих уроків для України в умовах триваючої війни. Автори визначають політику, що ґрунтується на даних, як фундаментальний перехід від опори на неофіційні свідчення до систематичного підходу використання емпіричних даних для формування державних рішень, тим самим підвищуючи ефективність та прозорість державної політики в сфері інклюзивної освіти. У статті систематично розглядаються теоретичні основи та практичне застосування політики, що ґрунтується на даних, шляхом аналізу міжнародного досвіду та найкращих практик, зокрема таких країн, як Фінляндія та Канада. Аналізуються рамкові основи, що роблять ці системи успішними, такі як гнучка система підтримки у Фінляндії та політико-правові рамки Канади. Також в статті оцінюється поточний стан та виклики реалізації державної політики в сфері інклюзивної освіти в Україні. Автори наголошують на руйнівному впливі війни, що призвела до катастрофічних пошкоджень  освітніх закладів, масового переміщення мільйонів тих хто навчається та навчає, значних освітніх втрат, причому особи з особливими освітніми потребами стикаються з непропорційно більшими труднощами в даних умовах.

На основі комплексного аналізу, автори формулюють дієві, обґрунтовані на даних рекомендації, розроблені для соціально-політичного контексту України та нагальних потреб повоєнної відбудови. Ці рекомендації мають на меті спрямувати створення більш стійкої, справедливої та по-справжньому інклюзивної освітньої системи шляхом використання уроків, отриманих з найкращих міжнародних практик ухвалення рішень на основі даних.

Посилання

Advancing inclusive education in ukrainian higher education: implementation challenges and future prospects / E. Molchanova. Retrieved from https://public.scnchub.com/perm/index.php/perm/article/download/171/165/577 [in English].

Artificial Intelligence in Special Education. ResearchGate. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/388053530_Artificial_Intelligence_in_Special_Education [in English].

Best Practices for Building an Inclusive Classroom. Walden University. Retrieved from https://www.waldenu.edu/programs/education/resource/best-practices-for-building-an-inclusive-classroom [in English].

Bridging the data gap in higher education policymaking: Challenges and opportunities for evidence-based governance. UNESCO IESALC. Retrieved from https://www.iesalc.unesco.org/en/articles/bridging-data-gap-higher-education-policymaking-challenges-and-opportunities-evidence-based [in English].

Canada | INCLUSION. Education Profiles. Retrieved from https://education-profiles.org/europe-and-northern-america/canada/~inclusion [in English].

Children with disabilities and the educational system — a provincial perspective. Statistics Canada. 2017. Retrieved from https://www150.statcan.gc.ca/n1/pub/81-004-x/2007001/9631-eng.htm [in English].

Children with special educational needs in Ukraine: how the war is destroying their education and threatening their lives on a daily basis. Medical anthropology quarterly. 2025. Retrieved from https://medanthroquarterly.org/critical-care/2025/02/children-with-special-educational-needs-in-ukraine-how-the-war-is-destroying-their-education-and-threatening-their-lives-on-a-daily-basis/ [in English].

Components of the IEP standards and effective practices | Special education in Ontario Kindergarten to Grade 12 – Policy and resource guide. Government of Ontario. Retrieved from https://www.ontario.ca/document/special-education-ontario-policy-and-resource-guide-kindergarten-grade-12/components-iep [in English].

Data-Driven Policy Making. Number Analytics. Retrieved from https://www.numberanalytics.com/blog/data-driven-policy-making [in English].

Data-Driven Policy Making → Term - Prism → Sustainability Directory. Prism. Retrieved from https://prism.sustainability-directory.com/term/data-driven-policy-making/ [in English].

Education for Ukrainian refugee learners in European host countries. UNESCO. Retrieved from https://www.unesco.org/en/ukraine-war/education [in English].

Education under fire: helping Ukrainian children in learn during wartime. ReliefWeb. Retrieved from https://reliefweb.int/report/ukraine/education-under-fire-helping-ukrainian-children-learn-during-wartime [in English].

Educational Policies: Finland (2014). Splash-DB. Retrieved from https://splash-db.eu/policydescription/educational-policies-finland-2014/ [in English].

Evidence-Based Inclusive Teaching Strategies. Sheridan Center for Teaching and Learning, Brown University. Retrieved from https://sheridan.brown.edu/resources/inclusive-anti-racist-teaching/inclusive-teaching/evidence-based-strategies [in English].

Exploring the Finnish Approach to Inclusive Education. Finland Education Hub. Retrieved from https://finlandeducationhub.com/exploring-the-finnish-approach-to-inclusive-education/ [in English].

Impacts of inclusive education on students mental health. ResearchGate. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/388315110_Impacts_of_inclusive_education_on_students_mental_health [in English].

Inclusive Education. World Bank. Retrieved from https://www.worldbank.org/en/topic/education/brief/inclusive-education [in English].

Inclusive education in Ukraine: achievements, challenges, prospects. Revista Eduweb. Retrieved from https://revistaeduweb.org/index.php/eduweb/article/download/658/1036?inline=1 [in English].

Inclusive Education Policy. Nova Scotia Department of Education. Retrieved from https://www.ednet.ns.ca/docs/inclusiveeducationpolicyen.pdf [in English].

Inclusive Education Services - A Manual of Policies, Procedures and Guidelines. Government of British Columbia. Retrieved from https://www2.gov.bc.ca/assets/gov/education/administration/kindergarten-to-grade-12/inclusive/inclusive_ed_policy_manual.pdf [in English].

Inclusive education through technology: a systematic review of types, tools and characteristics. Frontiers in Education. 2025. Retrieved from https://www.frontiersin.org/journals/education/articles/10.3389/feduc.2025.1527851/full [in English].

Inclusive Teaching: 5 Strategies & Examples. Mentimeter. Retrieved from https://www.mentimeter.com/blog/education/inclusive-teaching-strategies [in English].

Learning and School Reforms Continue in Ukraine Despite War Challenges. World Bank. 2025. Retrieved from https://www.worldbank.org/en/news/feature/2025/03/25/learning-and-school-reforms-continue-in-ukraine-despite-war-challenges [in English].

New activation to boost inclusive education for 160,000 children living with disabilities in Ukraine. UNICEF. 2024. Retrieved from https://www.unicef.org/ukraine/en/press-release/activation-to-boost-inclusive-education [in English].

Right to Education. Inclusive Education Canada. Retrieved from https://www.inclusiveeducation.ca/right-to-education [in English].

Separate special education needs provision in early childhood and school education. Eurydice. Retrieved from https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/eurypedia/finland/separate-special-education-needs-provision-early-childhood-and-school-education [in English].

Shaping Inclusive Classrooms: Key Factors Influencing Teachers' Attitudes Toward Inclusion of Students with Special Needs. MDPI. 2025. Retrieved from https://www.mdpi.com/2227-7102/15/5/541 [in English].

Social inclusion through education and training. National Policies Platform (Finland). Retrieved from https://national-policies.eacea.ec.europa.eu/youthwiki/chapters/finland/66-social-inclusion-through-education-and-training [in English].

SPECIAL EDUCATION PLAN 2024-2025. Waterloo Catholic District School Board. Retrieved from https://www.wcdsb.ca/wp-content/uploads/sites/36/2024/07/Special-Education-Plan-2024-2025.pdf [in English].

Supporting continuity of learning in Ukraine. UNESCO. Retrieved from https://www.unesco.org/en/global-education-coalition/ukraine-support?hub=132423 [in English].

Ten top countries measured by the number of students in special education in the year 1990. ResearchGate. Retrieved from https://www.researchgate.net/figure/Ten-top-countries-measured-by-the-number-of-students-in-special-education-in-the-year-1990_tbl1_226360267 [in English].

The Advantages and Challenges of Inclusive Education: Striving for Equity in the Classroom. ERIC. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1421555.pdf [in English].

The Finnish Model of Inclusive Education – an Unmatched Ideal or a Viable Model of Good Practice?. ResearchGate. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/387592490_The_Finnish_Model_of_Inclusive_Education_-_an_Unmatched_Ideal_or_a_Viable_Model_of_Good_Practice [in English].

The hidden casualties of war - Ukraine. ReliefWeb. Retrieved from https://reliefweb.int/report/ukraine/hidden-casualties-war [in English].

The Role of Digital Learning in Inclusive Education: Lessons from Finland. ELA News Portal. Retrieved from https://ela-newsportal.com/the-role-of-digital-learning-in-inclusive-education-lessons-from-finland/ [in English].

The war in Ukraine and its impact on education. Broken Chalk. Retrieved from https://brokenchalk.org/the-war-in-ukraine-and-its-impact-on-education/ [in English].

Three years of war in Ukraine: education disruptions deepen mental health crisis for children. Plan International. 2025. Retrieved from https://plan-international.org/news/2025/02/20/ukraine-war-disrupts-education-for-fifth-consecutive-year/ [in English].

Top 11 Challenges of Inclusive Education. 21K School United States. Retrieved from https://www.21kschool.com/us/blog/challenges-of-inclusive-education/ [in English].

Top Policy Frameworks Supporting Inclusive Education: Essential Guidance for Schools and Policymakers. EdTech Mate. Retrieved from https://edtechmate.com/top-policy-frameworks-supporting-inclusive-education-essential-guidance-for-schools-and-policymakers/ [in English].

Top scholar says evidence for special education inclusion is 'fundamentally flawed'. The Hechinger Report. Retrieved from https://hechingerreport.org/proof-points-special-education-inclusion-research-flawed/ [in English].

Ukraine's education policy as a pillar for societal resilience and successful rebuilding. FEPS. 2025. Retrieved from https://feps-europe.eu/wp-content/uploads/2025/02/Ukraines-education-policy-as-a-pillar-for-successful-rebuilding.pdf [in English].

Ukraine: Reform of General Secondary Education – the New Ukrainian School. Eurydice. Retrieved from https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/news/ukraine-reform-general-secondary-education-new-ukrainian-school [in English].

Use of Educational Technology in Inclusive Primary Education: Protocol for a Systematic Review. JMIR Research Protocols. 2025. Retrieved from https://www.researchprotocols.org/2025/1/e65045 [in English].

Inclusive education summary. UNICEF. Retrieved from https://www.unicef.org/eca/sites/unicef.org.eca/files/IE_summary_accessible_220917_brief.pdf [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-28

Номер

Розділ

СУЧАСНІ КООРДИНАТИ ДОСЛІДЖЕНЬ У СФЕРІ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ